Knowitin konsultti Erno oli uudistamassa Tammer Brandsin analytiikkatekemistä
Datan analysoinnilla läpinäkyvyyttä
Tammer Brands Oy myy yli 20 000 tuotetta yli 50:ltä suomalaisille tutulta merkiltä. Aiemmin yrityksen data oli useissa paikoissa, se piti hakea osin manuaalisesti ja yhdistellä taulukoissa. Datan analysoinnin myötä bränditalo sai läpinäkyvyyttä tuotteidensa hankintaan, logistiikkaan ja myyntiin. Knowitin Senior Analytics Engineer Erno Frimodig työskenteli Tammer Brandsin dataprojektissa.
Mikko Pohjanliekki ja minä kummatkin tehtiin töitä Snowflaken, dbt:n ja Tableaun parissa. Osa-alueet oli jaettu niin, että Mikolla oli myynti ja muu, mulla oston puoli. Teimme hommaa yhteistyössä, mutta edistimme omia träkkejämme, Erno kertoo.
Projektin aluksi kerättiin ERP:n, tuotetietojärjestelmän ja myymälän kassajärjestelmän dataa Snowflaken päälle rakennettuun tietovarastoon. Mukaan otettiin myös dbt, joka tuo läpinäkyvyyttä lähdedatan muunnosvaiheeseen ja auttaa tarvittaessa jäljittämään datapolkua ja hallitsemaan datamallin versioita. Kun datamallit on kuvattu ja dokumentoitu dbt:ssä ja sen logiikat ovat näkyvillä versiohallinnassa, on uusienkin henkilöiden helpompi tulla mukaan datatekemiseen.
Analytiikan visualisoinnin välineeksi oli valittu Tableau, jossa viehätti helppokäyttöisyys myös vähemmän teknisille käyttäjille. Alteryxiä käytettiin joihinkin erityistapauksiin, kuten vaatimustenmukaisuustodistusten luonnin automatisointiin. Siihen oli Knowitilta oma asiantuntijansa. Projektia veti Tammer Brandsin CFO.
Katsoimme yhdessä viikottain, mitä on tehty ja mitä seuraavaksi tehdään. Keskustelukanavat olivat auki asiakkaan Teamsissa. Mukana tekemisessä oli myös asiakkaan ERP-pääkäyttäjä sekä omien tonttiensa asiantuntijoita asiakkaalta aina tarvittaessa. Tämä projekti oli siinä mielessä ideaalinen, että pääsimme loppukäyttäjille asti kuuntelemaan heidän tarvettaan, jolloin varsinainen tarve saadaan paremmin esille.
Mukava asiakkuus ja mielenkiintoinen teknologiakokonaisuus
Tableau oli työkaluna Ernolle entuudestaan hyvin tuttu. Kuten usein, tässäkin projektissa asiakkaalla oli takana melko perinteinen datamalli taulukkoineen, ja datan visualisointi jo itsessään oli iso muutos. Ernolle oli aiempaa kokemusta Snowflakesta, ja hän kiittelee työkalun käytön vakiintuneen tämän projektin käytännön tekemisen myötä.
Tämä projekti oli ensimmäinen, jossa Erno pääsi käyttämään dbt:tä. Hän opetteli uutta työkalua käymällä läpi dbt:n omia koulutusmateriaaleja ja sparrailemalla käyttöä kollegansa kanssa. Myös Knowitin sisäinen demoprojekti-hiekkalaatikko tuli käyttöön, kun Erno halusi kokeilla, miten asiat toimivat käytännössä.
Dbt on kiinnostava työkalu, siinä pääsee soveltamaan sovelluskehityksen prosesseja datatekemiseen, tekemään DataOpsia. Versiohallinnan ja automaatioiden kautta saadaan modernia lähestymistä datatekemiseen. Teimme harjoituksen, jossa kaivoimme Tableaun metadatasta dataa esille ja veimme sitä dbt:n puolelle. Pidensimme siis datapolkua ja nyt näemme myös siitä polusta, että missä dashboardeilla tai raporteilla sitä kyseistä datamallia on käytetty.
Kaiken kaikkiaan Tammer Brands -projektin teknologiastack oli Ernon mielestä mielenkiintoinen ja projekti kokonaisuutena miellyttävä.
Oli antoisaa päästä sparrailemaan asioita työkavereiden kanssa. Asiakas oli mukava, toimintamalli selkeä ja yhteistyö ja työt ylipäätään sujuivat hyvin.
Työ myös tuntui merkitykselliseltä, sillä Tammer Brandsin datankäyttö muuttui projektin myötä merkittävästi. Nin hallitus, omistajat kuin operatiivinen johtokin ovat olleet tyytyväisiä datan hyödyntämiseen, vaikka muutos tutuista taulukoista on ollut melkoinen.
Asiakkaalla tehtiin ennen paljon manuaalisesti, se väheni tämän projektin myötä. On hienoa päästä yhteistyöhön aina loppukäyttäjiin asti, nähdä että työkalut menevät oikeasti käyttöön, ja saada sieltä palautetta, että tää on tosi hyvä. Tuntee tekevänsä työtä jolla on tarkoitus, kun ihmiset oikeasti käyttävät datatyökalua ja tekemisellä on positiivista vaikutusta ihmisten työskentelyyn.
Houkutteleeko kestävä työelämä?
Heräsikö kiinnostuksesi kestävästä työelämästä Knowitilla?
Lue lisää ja ole meihin yhteydessä joko lähettämällä hakemus sinua kiinnostavaan avoimeen rooliin, tai jos et löydä juuri tällä hetkellä sinua kiinnostavaa roolia, avoimen hakemuksen kautta voit myös kertoa itsestäsi lisää. Luemme hakemuksesi mielellämme, ja palaamme sinulle asiaan enintään viikon sisällä.
Toivottavasti kuulemme sinusta pian!