REFERENSSI
ILMATAR
Brändin kirkastus ja yksinkertaistaminen
Ilmattaren uusi liiketoimintamalli ja kasvusuunta tarvitsi tuekseen brändin kirkastuksen. Brändi uudistettiin helposti lähestyttäväksi samalla säilyttäen sille ominaisen raikkauden ja luonnollisuuden.
HAASTE
Brändin aseman vahvistaminen ja strategian tukeminen
Ilmatar on johtava itsenäinen sähköntuottaja ja uusiutuvan energian kehittäjä Pohjoismaissa. Ilmatar tuottaa puhdasta sähköä kestävästi ja tehokkaasti luonnon lähteistä, tuulesta ja auringosta, sekä edistää energiavarastojen avulla joustavampaa energiaekosysteemiä. Viime vuosina yhtiö on kehittynyt ja kasvanut tuulivoimayhtiöstä itsenäiseksi sähköntuottajaksi.
Yhtiön viestintä-, brändi- ja vastuullisuusjohtaja Vilma Wiitakorpi-Björkman kertoo, että kasvun, kuluttajaliiketoiminnan myynnin ja strategiamuutoksen seurauksena Ilmattaren brändi ja brändistrategia kaipasivat kirkastusta, jotta se vastaisi uutta liiketoimintamallia ja tukisi paremmin kasvanutta yhtiötä. Tavoite oli vahvistaa Ilmattaren asemaa ja tunnettuutta kasvavilla ja kehittyvillä uusiutuvan energian markkinoilla.
RATKAISU
Brändin kirkastus ja terävöittäminen
Aikaisemmin Ilmattaren markkinointi keskittyi pitkälti kuluttajakampanjoihin. Strategiamuutoksen myötä huomattiin, että vanha brändi ei enää palvellut uusia tavoitteita, vaikka se oli monilta osin toimiva. Tuli tarpeen kirkastaa ja terävöittää Ilmattaren brändiä säilyttäen samalla ne elementit, joista oltiin ylpeitä, ja jotka tuntuivat yhtiöstä ja työntekijöistä tärkeiltä ja luonnollisilta.
Ilmatar halusi säilyttää brändissään raikkauden ja luonnollisuuden, mutta yksinkertaistaa ja selkeyttää viestiään, jotta brändi olisi mahdollisimman helposti lähestyttävä ja käytettävä. Tämä tehtiin yhteistyössä yhtiön sisäisten sidosryhmien kanssa, johon kuului edustajia eri osastoilta. Näin varmistettiin, että brändi tuntuisi aidolta ja sen päivitetty ilme ja viesti vastaisivat työntekijöiden odotuksia.
Projektissa tehtiin laajaa sidosryhmäanalyysiä ja haastatteluita, jotta saatiin selkeä kuva siitä, mitä brändiltä haluttiin ja miten sitä pitäisi kehittää. Lisäksi yrityksen tahtotilaa tarkasteltiin ja validoitiin useaan otteeseen, jotta varmistettiin, että brändin kehitystyö olisi linjassa Ilmattaren strategisten tavoitteiden kanssa.
TULOKSET
Selkeä ja helposti lähestyttävä brändi
Ilmatar saavutti brändin kirkastuksella selkeän ja luonnollisen lopputuloksen, joka erottuu kilpailijoista, mutta on samalla helposti lähestyttävä ja käytettävä. Tärkeänä onnistumisena Wiitakorpi-Björkman pitää sitä, että brändin päivitys ei ollut liian radikaali, vaan perustui pienten, mutta merkittävien ja näkyvien elementtien kirkastamiseen. Erityisesti graafista kieltä selkeytettiin, jotta brändi olisi helpommin ymmärrettävissä ja käytettävissä niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
Tiivis yhteistyö sisäisten sidosryhmien kanssa mahdollisti sen, että brändin kirkastus oli tervetullut muutos, ja se on helppo ottaa käyttöön asteittain sisäisistä sidosryhmistä aloittaen. Wiitakorpi-Björkman korostaa, että brändin on oltava organisaation työntekijöille luonteva osa jokapäiväistä työtä, jotta se voi menestyä myös ulkoisesti. Viesti on sama sisäisesti ja ulkoisesti - tämä oli erityisen tärkeää yritykselle, jossa työntekijät ovat ylpeitä siitä, että he työskentelevät uusiutuvan energian parissa ja vievät maailmaa kohti kestävämpää tulevaisuutta.
“Olen pitänyt siitä, että projekti on ollut koko ajan hanskassa. Meillä on ollut selkeä tavoite, jonka mukaisesti edistytty ja on tehty niitä asioita, joista sovittu, niin se on tehnyt tästä yhteistyöstä mielestäni helppoa.”
Vilma Wiitakorpi-Björkman, Viestintä-, brändi- ja vastuullisuusjohtaja
Ilmatar
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä!
Fredrik Gotthardt
Consultant