REFERENSSI
ORION
Orion – Suomalaisen instituution globaali käyntikortti
Uudella sivustolla Orion haluaa tukea brändinsä kehitystä ja kertoa Orionista innovatiivisena ja vastuullisena yrityksenä. Sivuston ulkoasun ja sisällön suunnittelua viitoitti Orionin arvot, osaaminen ja ihmisläheisyys.
LÄHTÖKOHDAT
Sidosryhmien tarpeet keskiöön - tavoitteena globaalin brändin vahvistaminen
Orion on monelle suomalaiselle tuttu yritys. Yhtiö on yksi arvostetuimmista brändeistä koko Suomessa ja halutuimmista työpaikoista alallaan. Toisaalta – kansainvälisten markkinoiden ja yhteistyön merkitys yrityksen kasvussa on entistä suuremmassa roolissa. Siinä missä Orion on Suomessa lähes instituution asemassa, kansainvälisten lääkejättien kanssa kilpaillessa näkymä on hyvin toisenlainen.
Yhtiön verkkosivut toimivat globaalina käyntikorttina tärkeimmille sidosryhmille, kuten sijoittajille, kuluttajille, työnhakijoille sekä yhteistyökumppaneille. Sivuston päätavoitteena on rakentaa brändi- ja työnantajamielikuvaa, välittää tietoa sekä tuoda esiin Orionin innovatiivisuutta ja vastuullisuutta yrityksenä.
Sivustolle oli vuosien varrella muodostunut paljon kerrostumia, kun sivuja on päivitetty ja osioita lisätty. Samalla ulkoasu oli menettänyt yhtenäisen ilmeensä. Sivusto koettiin liian organisaatiolähtöiseksi, eikä keskeisten sidosryhmien tarpeita ollut otettu riittävästi huomioon. Orion panostaa korkealuokkaiseen sisällöntuotantoon, mutta vanhaa sivustoa ei ollut optimoitu palvelemaan sisältöjen löydettävyyttä ja markkinointia.
"Vanha Orion.fi-sivusto oli yksinkertaisesti tullut tiensä päähän. Sivustouudistuksella haettiin ennen kaikkea sisältöjen, rakenteen ja visuaalisuuden muutosta sekä toiminnallisuuksien tarkastelua."
viestintäpäällikkö Mari Lautsuo
Orion
SUUNNITTELU
Uusi konsepti huomioi niin sisäiset kuin ulkoiset kohderyhmät
Sivustouudistus alkoi syksyllä 2021 konseptointivaiheella, jonka tavoitteena oli kirkastaa verkkopalvelun roolia ja tavoitteita, parantaa ymmärrystä kohderyhmien tarpeista sekä suunnitella saumattomat ja kohderyhmien tarpeita palvelevat käyttöliittymä ja käyttökokemus. Sivustolle haluttiin määritellä uusi konsepti, joka palvelisi niin liiketoiminnan tavoitteita, kuin käyttökokemusta ja viestinnällisiä tavoitteita.
Konseptia työstettiin työpajoissa Orionin eri yksiköiden kanssa huomioiden näiden keskeisimmät strategiset tavoitteet ja halutut kohderyhmät. Myös kohderyhmien kanssa tehtiin laadullisia haastatteluja, joiden avulla kerättiin arvokasta ymmärrystä siitä, miten ja mitä tietoa sivustolta haetaan ja millaisissa asioissa Orion voi kohderyhmiään merkityksellisellä tavalla palvella.
Innovatiivisuuden uusi ilme
Sivuston uusi visuaalinen ilme kumpusi monista keskusteluista, joissa pureuduttiin Orioniin yrityksenä, sen rikkaaseen historiaan ja raudanlujaan erikoisosaamiseen innovatiivisen lääkekehityksen ja tutkimustyön saralla.
Uusi ulkoasu kulki työnimellä ”Mikrobit”, joka onnistuneesti kunnioittaa yhtiön innovatiivisuutta ja viestii luotettavuudesta, mutta ottaa samalla pienen irtioton lääkealan paikoin hyvinkin konservatiiviseen ja geneeriseen muotokieleen. Visuaalisen konseptin koettiin kuvaavan erinomaisesti Orionin huippuluokan tutkimusta ja kehitystyötä. Siinä on myös potentiaalia muovautua monenlaisiin yrityksen visuaalisiin tarpeisiin.
"Mikrobit tarinallistavat ajatuksia orgaanisuudesta, elämän synnystä ja selviytymisestä ääriolosuhteissa – sekä ilmentävät yhteyksiä tutkijan työhön", kertoo Knowit Experiencen Senior designer Marjukka Savolainen luovasta prosessista visuaalisen konseptin taustalla.
Kuvitukset sivustolle loi Vesa Vuorio.
TOTEUTUS
Huolellinen konseptointi pohjusti sujuvan toteutuksen
"Uskon, että se tuottaa ihan oikeasti konkreettista säästöä, kun sivuston ylläpitämiseen ei joudu käyttämään enää niin paljon aikaa – puhumattakaan miellyttävästä kokemuksesta sivuja päivittäessä", kertoo Knowitin projektipäällikkönä toiminut Business Unit Lead Sara Sällsten.
Ennen kuin varsinaiseen toteutukseen lähdettiin, käytiin vielä läpi määrittelyt ja layoutit tarkemmalla tasolla yhdessä asiakkaan kanssa.
"Sen jälkeen toteutustyö oli hirveän suoraviivaista. Ketterässä kehityksessä määritellyt speksit voivat muuttua, mutta tässä sille ei ollut käytännössä tarvetta, kun pohjatyö oli tehty niin hyvin."
Sivuston uusista ominaisuuksista Sällsten nostaa esille erityisesti uutishuoneen, johon jo konseptointivaiheessa haluttiin panostaa. Nyt ajankohtaiset sisällöt ovat helposti löydettävissä ja selailtavissa jokaisen loppukäyttäjän omien kiinnostuksenkohteiden mukaisesti.
"Huolellisesti ja perusteellisesti tehty konseptointiprojekti taustalla toi sen, että oli hirveän helppo ohjata ja ymmärtää projektia sekä asiakkaan että meidän toteutustiimimme päässä", kiittelee Sällsten.
LOPPUTULOS
Uusi sivusto vastaa myös tulevaisuuden tarpeisiin
Lautsuo on lopputulokseen erittäin tyytyväinen.
"Uusi sivusto onnistui kohderyhmien motiivien ja tavoitteiden ymmärtämisessä loistavasti. Se on selkeä ja toimiva, ja tukee brändimielikuvaamme innovatiivisena yrityksenä, jossa työskentelee huippuosaajia. Kiitos upeasta työstä Knowit Experiencelle ja kaikille projektiin osallistuneille."
Yhteistyö Knowitin ja Orionin välillä jatkuu tiiviinä jatkokehityksen muodossa. Sivustoa kehitetään vahvasti käyttäjädatan pohjalta. Lisäksi uudistusprojektin aikana tunnistettiin jo tarpeita lisäominaisuuksille, joita lähdetään kehittämään sivustolle. Orion suunnittelee seuraavaksi myös tytäryhtiöiden sivustojen uudistamista konsernisivuston ilmeen mukaiseksi.
Tutustu sivustoon!
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä!
Sara Sällsten
Business Unit Director
Knowit Experience