Skip to main content
To the homepage of Knowit

REFERENSSI

AMOS REX

Amos Rex – miten taide pääsee oikeuksiinsa myös verkossa

KULTTUURI

Amos Rex on kansainvälisesti tunnettu taiteen ja designin keidas keskellä Helsingin keskustaa. Tehtävämme oli rakentaa upeita visuaalisia asioita pulppuavalle museolle tyylikäs ja toimiva digitaalinen ympäristö, jossa taide pääsee oikeuksiinsa.

LÄHTÖKOHDAT

Rauhoittava keidas keskellä kaupunkia

Amos Rexin taidemuseo oli avautuessaan yksi lähivuosien puhutuimmista kulttuurihankkeista Suomessa ja herätti jo ennakkoon valtavaa kiinnostusta ympäri maailman. Jo rakennusvaiheessa oli selvää, että museosta oli tulossa jotain hyvin poikkeuksellista. Keidas keskellä kaupungin neonvaloräiskettä, jonne voisi mennä rauhoittumaan ja nauttimaan. Se oli yksi Amos Rex taidemuseon taustalla olevista filosofioista. Tämän ajatusmaailman haluttiin välittyvän myös verkkopalvelussa.

Sivuston suunnittelun lähtökohtana oli sisällön tuominen houkuttelevasti esille ja sen tukeminen hyvän käyttöliittymän avulla.

 –  Verkkosivusta haluttiin myös moderni ja rauhallinen, kertoo Knowitin Business Development Director Marko Paananen.

–  Vanhalta sivustolta ei siirretty uudelle mitään, sillä tässä oli kyseessä ihan oma museonsa. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä.

Amos Rex etusivu työpöytänäkymä

HAASTE

Valtava kiinnostus antoi projektille aikataulupainetta

Uuden museon tiedettiin herättävän kansainvälistäkin kiinnostusta jo ennakkoon ja siksi oli kiire saada edustava sivu auki jo kesän korvilla. Päätimme julkaista ensin kevyen landing page –version, joka toimi myös pohjatyönä varsinaista sivustoa varten. Laskeutumissivulle suunniteltua navigaatio-ideaa ja yleisilmettä hyödynnettiin lopullisella sivustolla.

– Laskeutumissivu teki tehtävänsä hyvin ja tarjosi nopean tavan saada uuden museon asioista kertova sivusto julki jo kesäkuussa, kun median ja yleisön kiinnostus tulevaa museota kohtaan alkoi konkretisoitua.

Tärkeä osa museon toimintaa ovat erilaiset opaskierrokset, joita voi varata ryhmille. Kiinnostus varauksia kohtaan oli päätähuimaava jo paljon ennen avajaisia. Prosessi haluttiin siirtää itsepalvelun puolelle jo landing page -vaiheessa. Opasvarauksista kiinnostuneet pystyivät katsomaan itse netistä vapaat ajat ja tekemään varauksen loppuun asti itse. Varauslomake integroitiin Timeworks-järjestelmään, joka museolla oli jo ennestään käytössä.

– Koko syksyn opaskierrokset varattiin loppuun. Puhutaan siis tuhansista varauksista, Paananen kertoo.


RATKAISU

Upea visuaalisuus päästettiin oikeuksiinsa

Verkkosivuston merkitys alalla on poikkeuksellisen suuri - sen on luotava mielikuva elämyksestä ja houkutella käyttäjä paikan päälle. Kun kyse on museosta, joka on täynnä upeita visuaalisia asioita, tehtävänä oli rakentaa tyylikäs ja toimiva kehys sisällölle, jotta se pääsee oikeuksiinsa.

Suunnitteluvaiheessa luotiin ensin selkeät asiakaspolut ja pohdittiin tarkasti, miten asiat ryhmittyvät sivustolla ja mikä on eri sivujen keskinäinen hierarkia. Tämän jälkeen sivuston ulkoasun suunnittelun lähtökohtana olikin sisällön tuominen houkuttelevasti sivuille ja sen tukeminen hyvän käyttöliittymän avulla. 

Suunnittelun lähtökohdaksi otettiin melko yksinkertainen pohja, joka jättäisi tilan ja pääosan sisällölle, erityisesti isoille kuville. Sivulle jätettiin paljon tyhjää tilaa, päänavigaatioon valittiin isoa, selkeää ja rohkeaa fonttia.

Navigaatioelementtien, käyttöliittymäanimaatioiden ja sivupohjien rakenteiden haluttiin tukevan Amos Rexin brändimaailmaa. Sivustolle on tuotu moderniutta ja jonkin verran pientä, tarkoin harkittua visuaalista kikkailua esimerkiksi siinä, miten logo tai osa otsikoista on animoitu.

Amos Rex valikon työpöytänäkymä

Tekninen toteutus aikataulu edellä

Uusi sivusto tehtiin modulaariseksi: luotiin useita eri blokkeja, joita vapaasti yhdistelemällä voi rakentaa erilaisia sivuja. Julkaisuun käytettiin Buddy.works -palvelua, jossa toimii continuous integration - teemoihin tehtävät muutokset siirtyvät suoraan versiohallinnasta Buddy.worksiin, joka ajaa ne heti joko testiympäristöön tai tuotantoon.

Aikataulun ollessa tiukka, prosessin osalta päädyttiin hieman poikkeukselliseen ratkaisuun, jossa front-end suunniteltiin ensin staattisiksi näkymiksi, jotka pilkottiin blokkeihin back-endiin ja tehtiin asetukset WordPressin puolelle.

Hierarkisesti sivuston ykkösasiaksi nostettiin kulloinkin käynnissä oleva näyttely. Se haluttiin sivuille esille ensimmäisenä. Toinen museolle tärkeä osio on ”Tule meille”, joiden suunnitteluun käytettiin paljon aikaa.

–  Museon kohdalla asiat kuten aukioloajat ja lippujen hinnat ovat asioita, joiden tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Niiden on pakko löytyä helposti. Amos Rexillä on esimerkiksi erilaisia alennusryhmiä, joiden esittämismuotoja mietittiin paljon. Niiden haluttiin olevan yhdellä vilkaisulla selkeitä käyttäjille. Knowit sai hyvin kiinni siitä, mikä on oleellista nostaa kulloinkin esille kävijöille, kehuu Amos Rexin liiketoiminnan kehityspäällikkö Sara Järvi.

Yhteistyökumppanit esille

Yhteistyökumppanien näkyvyys ja tunne siitä, että he saavat vastinetta panostuksilleen on asia, jota moni yritys ja yhteisö pohtii. Miten luoda heille yhteistyöstä todellista arvoa? Amos Rexin tapauksessa tarkoin valitut yhteistyökumppanit olivat myös äärimmäisen tärkeä ryhmä, jota haluttiin palvella parhaalla mahdollisella tavalla.

–  Arvokkainta yhteistyössä molemmin puolin on ollut yhteistyökumppanien kanssa toteutetut yhteistyöprojektit: esimerkiksi Danske Bankin kanssa tuotamme augmented reality -sisältöä (AR, lisätty todellisuus) kevään aikana. Yhteistyökumppanit ovat pystyneet erottautumaan kilpailijoistaan yhteistyön avulla, ja mielestäni he ovat käyttäneet tätä mahdollisuutta hienosti, Järvi kertoo.

Verkkosivuilla heille toteutettiin mahdollisuus olla esillä haluamillaan sisällöillä. Kumppanit saivat halutessaan oman alasivu Kumppanit-osioon, jolla he voivat halutessaan kertoa yhteistyöstään Amos Rexin kanssa omasta näkökulmastaan.

Lasten Amos Rex työpöytänäkymä

LOPPUTULOS

Menestystä monella mittarilla

Sivusto keräsi välittömästi avajaissyksyn 2018 aikana lähes 650.000 vierailua ja n. 1,65 miljoonaa sivulatausta, ja käyttäjiltä saatu palaute on ollut erittäin positiivista. Hyvän rakennesuunnittelun ja sisältöjen selkeän hierarkian ansiosta sivuston välitön poistumisprosentti on pysynyt matalana ja oleellinen tieto on löytynyt sivuilta hyvin, sillä taidemuseolle on tullut hyvin vähän kyselyitä perusasioista, kuten aukioloajoista ja lippujen hinnoista.

Amos Rexin ensimmäiset kuukaudet ovat muillakin mittareilla olleet huikea menestys. Syksyn kävijätavoitteeksi asetettiin 100 000 vierailijaa, mutta tammikuun alussa loppunut avajaisnäyttely keräsi lopulta peräti 270 00 kävijää.

Sivustolle tehtiin julkaisun jälkeen jatkokehitystä liiketoiminnan kannalta tärkeimpään osa-alueeseen, kun online lippukauppa toteutettiin. Vuoden 2021 alussa lippukaupan toimintojen kehitystä jatkettiin edelleen palvelemaan koronarajoitusten puitteissa tapahtuvaa rajoitettua lipunmyyntiä. 



Tutustu sivustoon: amosrex.fi

Kommunikaatio Knowitin tiimin kanssa oli tosi mahtavaa ja projektiryhmä sai nopeasti kiinni siitä, mitä haettiin. Työt hoituivat todella hyvin ja nopeasti, joten ei voi muuta kuin olla tyytyväinen.


Sara Järvi, Liiketoiminnan kehityspäällikkö

Amos Rex

Amos rex mobiilinäkymä

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä!

Susanna Salomaa

Business Unit Director

Knowit Experience

Tutustu palveluihimme

VerkkopalvelutDesign ja asiakaskokemusPalvelumuotoilu