Skip to main content
To the homepage of Knowit

DIGITAALINEN NÄKYVYYS

Hakusanatutkimus

Hakusanatutkimuksessa selvitetään millä hakusanoilla ja hakutermeillä käyttäjät etsivät tietoa, palveluita tai tuotteita, joita organisaatiosi tarjoaa.

Mistä hakusanatutkimuksessa on kyse?


Search intent (millä asialla käyttäjä on) ja semanttinen haku ovat muodostumassa standardiksi hakukoneiden algoritmeille minkä takia sinun pitää varmistua siitä että terminologia jota käytät vastaa hakusanoja ja hakutarpeita joita kohderyhmäsi käyttäjillä on.

Hakusanatutkimuksessa selvitetään millä hakusanoilla ja hakutermeillä käyttäjät etsivät tietoa, palveluita tai tuotteita, joita organisaatiosi tarjoaa. Kartoitamme myös mahdollisia kysymyksiä, joita käyttäjät hakevat aiheeseen liittyen ja kysymyksiä joita esim. Google nostaa People also ask –osiossa. Näistä on usein apua sisällöntuotannossa.

Miten hakusanatutkimuksen tuloksia voi hyödyntää?

Tulosten pohjalta opit ymmärtämään kohderyhmääsi paremmin ja puhumaan asioista samalla kielellä kuin he. Sivustot jotka hyödyntävät hakusanatutkimusta optimoidakseen sisältöään ja SEO-elementtejä ovat etulyöntiasemassa kun käyttäjät etsivät tietoa hakukoneista.

Hakusanatutkimuksen tuloksista voidaan nähdä mitkä aihepiirit käyttäjiä tällä hetkellä erityisesti kiinnostavat ja mitä termejä he käyttävät hakiessaan aiheeseen liittyviä sisältöjä. Käytännön toimenpiteet joita hakusanatutkimuksen tulosten pohjalta voidaan tehdä:

  • Olemassa olevien sivujen SEO-elementtien tarkennus
  • Olemassa olevan sisällön muokkaaminen
  • Uusien sisältöjen kirjoittaminen esim. artikkelit, blogit, FAQ osiot ym. 

Minkälainen raportti hakusanatutkimuksesta syntyy?

Lopputuloksena hakusanatutkimuksesta koostamme asiakkaalle raportin joka sisältää:

  • Relevantit hakutermit ja niiden hakuvolyymit halutulla markkinalla järjestettynä Excel-tiedostoon joko aihepiireittäin, sivuston rakenteen mukaisesti tai sivukohtaisesti 
  • Mahdolliset suositukset siitä mihin hakusanoihin kannattaa ensimmäiseksi panostaa

Marjo Himanen

CEO

Knowit Experience