DIGITAALINEN NÄKYVYYS
SEO eli hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) tarkoittaa ei-maksettujen eli orgaanisten hakutulosten parantamista. Se voidaan määritellä monin tavoin, mutta karkeasti ottaen se tarkoittaa verkkosivuston muokkaamista siten, että se on teknisesti ja sisällöllisesti mahdollisimman helposti hakukoneiden löydettävissä ja tarjoaa samalla vierailijoille mahdollisimman hyvän ja hyödyllisen käyttökokemuksen.
Miksi hakukonenäkyvyys on tärkeää?
Sosiaalinen media ja muut viittaavat liikennetyypit voivat tuoda sivustolle paljonkin liikennettä, mutta koska hakukoneet ovat pääasiallisin tiedonhaun väline (78 % suomalaisista kuluttajista aloittaa yrityksen, tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneesta) on syytä olla mukana valinnassa riippumatta siitä mitä sivustosi tarjoaa, oli se sitten sisältöä, palveluita, tuotteita tai tietoa. Hakukoneet tarjoavat käyttäjille kohdennettuja hakutuloksia yhdistäen tiedon hakijan häntä kiinnostavaan sisältöön. Jos hakukoneet eivät pysty löytämään sivustoasi tai lisäämään sisältöäsi tietokantoihinsa, et ole mukana valittavien sisältöjen joukossa.
Miten hakukoneet toimivat?
Hakukoneet parantavat jatkuvasti algoritmejaan, jotta ne voisivat paremmin palvella käyttäjiä. Algoritmit ovat tietokoneprosesseja ja kaavoja, jotka pyrkivät ymmärtämään hakijan hakulausekkeen tarkoituksen ja yhdistämään kyselyn sitä vastaavaan sisältöön. Googlen algoritmit luottavat yli 200 yksilölliseen signaaliin tai "vihjeeseen". Tämän ansiosta Googlen on mahdollista arvata, mitä käyttäjä etsii. Signaaleihin kuuluu verkkosivustojen termien, sisällön tuoreuden, alueen sekä PageRankin kaltaisia asioita.
Varmistamalla että sivusto on teknisiltä ominaisuuksiltaan, sisällön ja linkityksen puolesta parhaassa mahdollisessa kunnossa hakukoneita varten on suurempi mahdollisuus saada enemmän kävijöitä hakutulosten kautta. Google on kehittänyt algoritmejään myös siihen suuntaan, että ne havaitsevat entistä paremmin ns. Black hat –tekniikat eli optimointitavat, jotka ovat vastoin Googlen sääntöjä. Tällaisia ovat esimerkiksi sisällön lisääminen sivuille, jota käyttäjät eivät näe, mutta robotit näkevät esim. valkoinen teksti valkoisella pohjalla tai turhien, epärelevanttien linkkien tehtailu sivustolle.
Miten me voimme auttaa?
Hakukoneoptimointi sisältää monta eri osa-aluetta: sivujen sisällön optimoinnin, teknisen optimoinnin, sivuston sisäiset ja ulkoiset linkit sekä nykyään yhä enenevässä määrin sosiaalisen median profiilien optimoinnin sekä myös käytettävyyden/käyttökokemuksen parantamisen.
Autamme yrityksiä löytämään löydettävyyden esteet esimerkiksi tekemällä SEO-auditin ja tukemalla tätä hakusanakartoituksella, jolla varmistetaan, että puhutte samaa kieltä kohderyhmänne kanssa.
SEO-kartoituksen tarkoitus on varmistaa, että sivustosi on sisällön ja arkkitehtuurin kannalta rakennettu siten, että hakukoneet ymmärtävät sitä ja osaavat arvostaa sisältöäsi. Tämän lisäksi on tärkeää ottaa huomioon sivuston suosion, yrityksen sosiaalisen median profiilien sekä sivuston käytettävyyden merkitys hakutuloksissa näkymiseen ja sijoittumiseen.
Marjo Himanen
CEO
Knowit Experience