STRATEGIA JA LIIKETOIMINNAN TRANSFORMAATIO
Yrityksen merkitys ja strateginen positiointi
Yrityksen toiminnan merkityksen määritteleminen kertoo miksi yritys on olemassa ja mitä se haluaa toiminnallaan saavuttaa tulevaisuudessa. Merkityksen tulisi heijastua yrityksen strategiassa, kulttuurissa, arvolupauksessa ja siinä, miten yritystä johdetaan. Strateginen positointi taas kuvaa yrityksen paikkaa markkinassa ja sitä miten se erottautuu kilpailjoistaan.
Kilpailukentän määrittely
Millaisella pelikentällä toimimme asiakkaidemme ja sidos-ryhmiemme näkökulmasta?
Innostava päämäärä
Mikä on roolimme muodostamassamme tulevaisuuden kuvassa?
Kasvun mahdollisuudet
Mistä kasvua haetaan ja mitä liiketoiminnallisia mahdollisuuksia priorisoimme kestävän kasvun aikaansaamiseksi?
Yrityksen merkityksen ja positioinnin määrittely auttaa erottumaan ja luomaan arvoa sidosryhmille
Yrityksen merkitystä ei määritellä ainoastaan olemassa olevan strategian tehostamiseen, vaan myös auttamaan yrityksiä ajattelemaan uudelleen, millaiseksi liiketoiminta voisi muotoutua. Kuten kompassi, hyvin määritelty merkitys antaa yhteisen suunnan koko organisaatiolle ja ohjaa energiaa kohti yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Merkityksellä on tärkeä rooli työntekijöiden sitouttamisessa ja sidosryhmien vakuuttamisessa. Toimiakseen yrityksen merkityksen on näyttävä aktiivisesti sen kulttuurissa ja johtamisessa.
Strategisen positioinnin avulla ymmärrät paremmin ktkä ovat suurimmat kilpailijasi ja millä toimilla niistä erottaudutaan? Selvität miten yrityksesi toimintatavat, markkinat ja asiakkaat suhteutuvat muihin ja mitä lisäarvoa yrityksesi tuottaa? Mikä on se suurempi tavoite, jonka olette määritelleet ja miten se erottaa teidät muista? Positioinnin määrittelyn avulla ymmärrät mitä mielikuvia yritykseesi ja brändiisi liitetään ja mihin suuntaan liiketoimintaasi pitää kehittää.
Maria Åberg
CEO