DESIGN JA ASIAKASKOKEMUS
UX- ja UI-design
Hyvän käyttäjäkokemuksen suunnittelu lähtee käyttäjän tarpeiden syvällisestä ymmärtämisestä ja yrityksen liiketoiminnan tavoitteista. Käyttöliittymäsuunnittelu herättää käyttäjäkokemuksen eloon brändin ilmeen mukaisesti.
Käyttäjälähtöinen suunnittelu
Hyvän UX- ja UI-designin perusta on syvällinen ymmärrys käyttäjien tarpeista ja yrityksen liiketoiminnan tavoitteista.
Suunnitteluun investoiminen kannattaa
Toimiva UX- ja UI-suunnittelu parantaa asiakastyytyväisyyttä ja konversioita
Saavutettavaa suunnittelua
Huomioimme suunnittelussa aina myös palveluiden saavutettavuuden
Mitä hyötyä UX- ja UI-suunnittelusta on?
UX- ja UI-suunnittelu ovat toistensa parhaat kaverit - hyvä käyttöliittymä edesauttaa hyvää käyttäjäkokemusta.
Hyvään käyttäjäkokemukseen panostaminen parantaa uusien asiakkaiden hankintaa ja luo uskollisuutta nykyasiakkaissa. Helppokäyttöinen ja selkeä palvelu auttaa käyttäjiä löytämään etsimänsä vaivattomasti, tekemään halutut toimenpiteet ja todennäköisesti palaamaan palvelun pariin uudestaan. Toimivasta käyttökokemuksesta on siis apua myös liiketoiminnan näkökulmasta.
UI-suunnittelu tuo käyttäjäkokemuksen eloon visuaalisin keinoin. Hyvä UI-suunnittelu tuo brändin esille oikealla tavalla ja inspiroi käyttäjiä. UI-suunnittelu auttaa käyttäjää ymmärtämään mitä hänen tulisi tehdä, ja saa aikaan vuorovaikutuksen palvelun ja käyttäjän välillä.
Datan ja tutkimuksen avulla parempia käyttäjäkokemuksia
Perustamme suunnittelupäätökset aina dataan, jos sitä on saatavilla suunnittelun tueksi. Analytiikka-asiantuntijamme pystyvät poimimaan palvelun käyttäjädatasta oleellisia huomioita, joita voidaan käyttää hyväksi suunnittelussa.
Käyttäjä- ja asiakastutkimuksen avulla on mahdollista saada syvällisempää tietoa käyttäjien tarpeista, palvelun käytettävyyden nykytilasta ja mahdollisista pullonkauloista. Tarjoamme palveluna esimerkiksi käytettävyysarviointia, käytettävyystestausta, ryhmähaastatteluita ja verkossa suoritettavia asiakaskyselyitä. Tutkimalla käyttäjiä ja heidän toimintaansa voidaan käytettävyyttä kehittää vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeita.
Modulaarinen suunnittelumalli
Modulaarinen UI-suunnittelu lohkojen avulla tekee verkkosivuston rakentamisesta joustavaa ja suoraviivaista. Lohkot mahdollistavat helposti niin erilaisten sivujen kokoamisen kuin sisällön nopean muokkaamisenkin. Esiasetetut brändityylit väreille, typografialle, kuvakkeille, liike- ja kuvamuodoille tarkoittavat vähemmän aikaa editointiin, mikä parantaa tehokkuutta ja laatua, ja edistää kustannussäästöjä. Yleensä tarvittavat lohkot tunnistetaan ja suunnitellaan UX-työpajan tulosten perusteella.
Modulaarinen suunnittelu mahdollistaa design systemin tai UI-elementtikirjaston rakentamisen ja käyttöönoton organisaation toiminnassa. Design systemin tai UI-elementtikirjaston avulla yhtenäisen, tunnistettavan ja skaalautuvan käyttökokemuksen sekä ilmeen luominen helpottuu huomattavasti. Uudelleenkäytettävät ominaisuudet ja yhtenäinen ohjeistus johdonmukaiseen ja nopeaan materiaalien tuotantoon tarkoittaa tulevan kehityksen kannalta vähemmän manuaalista työtä.
Sama ilme kaikilla laitteilla
UI-suunnittelussa otamme aina huomioon responsiivisuuden, ja sivustot ja niiden lohkot suunnitellaan aina toimiviksi kaikilla laitteilla näytön koosta riippumatta.
Saavutettavuuden huomioiminen suunnittelussa
Saavutettavuus on tärkeä osa hyvää käyttäjäkokemusta. UI- ja UX-suunnittelijamme ottavat aina huomioon saavutettavuusvaatimukset WCAG:n kriteeristön mukaan.
Tarvitsetko apua UI- tai UX-suunnittelussa? Ota yhteyttä!
Jutta Laitinen
Business Development Director
Knowit Experience