Yritykset usein ajattelevat, että ihmiset ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita heidän palveluistaan tai tuotteistaan. Tosiasiassa ihmiset ovat kuitenkin kiinnostuneita omista tarpeistaan. Palvelumuotoilun keinojen avulla selvitämme käyttäjien ja kohderyhmien aitoja tarpeita ja keräämme käyttäjäymmärrystä. Löydökset toimivat pohjana palvelun konseptoinnissa ja käyttöliittymän suunnittelussa, ja oikean käyttäjäymmärryksen perusteella pystymme luomaan kiinnostavia ja relevantteja palveluita, jotka aidosti auttavat ihmisiä.
DESIGN JA ASIAKASKOKEMUS
Palvelumuotoilu
Palvelumuotoilun tarjoamien työkalujen avulla pystymme suunnittelemaan palveluita, jotka vastaavat asiakkaidesi tarpeisiin. Hyvän käyttäjäymmäryksen saavuttamiseen on monia eri tapoja - paras ymmärryksen taso saavutetaan, kun yhdistellään eri keinoja.
Syvällinen käyttäjäymmärrys avainasemassa
Ilman kokonaisvaltaista ymmärrystä käyttäjien tarpeista ja odotuksista palvelusta tulee helposti epäonnistunut.
Palvelun tulee vastata aitoon tarpeeseen
Ihmiset ovat kiinnostuneita omista tarpeistaan, ei yrityksen palveluista itsestään.
Osallistamalla käyttäjiä keräät tärkeää tietoa
Käyttäjien osallistaminen suunnitteluprosessiin jo varhaisessa vaiheessa takaa projektille heti oikean suunnan.
Miksi palvelumuotoilua tarvitaan?
Palvelumuotoilun yhteydessä järjestetään yleensä yhteisiä työpajoja, joiden suunnittelusta, fasilitoinnista ja dokumentoinnista Knowit Experience vastaa.
Työpajoihin on hyvä osallistaa sekä yrityksen tärkeimmät edustajat että palvelun käyttäjäkohderyhmiin kuuluvia henkilöitä. Näin pystytään jo suunnitteluvaiheessa varmistumaan siitä, että suunniteltava ratkaisu on relevantti ja toimiva palvelun käyttäjille. Työpajoista saatua tietoa käytetään pohjana prototyypeissä, joissa konkretisoidaan ja validoidaan syntyneitä ideoita. Kun idea on validoitu, voidaan suunnittelua lähteä viemään eteenpäin.
Tarvitsetko tukea palvelun konseptoinnissa tai käyttäjäymmärryksen keräämisessä? Ota yhteyttä!
Jutta Laitinen
Business Development Director
Knowit Experience